lauantai 8. joulukuuta 2012

8.12

Tiedättekös miksi tänään taas liputetaan? Tänään kunnioitetaan Suomalaista musiikkia ja sen yhtä tärkeintä henkilöä. Tänään on Jean Sibeliuksen syntymäpäivä ja Suomalaisen musiikin päivä. Jean Sibelius oli kuulemma säveltäjä, mutta minulle kerrottin että nykyisin musiikkiin liittyy paljon muutakin.

Minä ainakin tykkään musiikista!

Voi, että olen niin iloinen, kun minulle on lähetetty tarina. Tämä on erään musiikinopiskelijan tarina:

"Olen 25-vuotias miespuolinen musiikinopiskelija Jyväskylästä, alunperin Maaningalta. Opiskelen tällä hetkellä TAMK:ssa digitaalista ääntä ja kaupallista musiikkia Virtain toimipisteessä. Olen ensimmäisen vuoden opiskelija.

Syksyyn on mahtunut äänitekniikkaa, viestintää, musiikkibisnestä sekä biisintekoprojekteja. Tulevaisuudessa odotan tulevaisuudelta ja koululta ennenkaikkea avaimia tulla monipuoliseksi osaajaksi musiikin kentällä. Omat kiinnostuksen kohteet ovat erityisesti tuottamisessa, biisinteossa sekä musiikkibisneksessä. Tällä hetkellä olen syventynyt esimerkiksi elektroniseen musiikkiin.

Tieni musiikin pariin on ollut pitkä. Aloitin musiikinopiskelun jo 4-vuotiaana klassisella pianolla, jonka jälkeen siirryin teini-iässä kitaran varteen ja jatkoin lukion jälkeen soittamista ammattimuusikon papereihin asti. Myös Jyväskylän yliopiston Musiikkikasvatuksen-linja on kuulunut opiskeluohjelmaani. Tämän lisäksi teen aktiivisesti muusikon töitä viikonloppuisin eri kokoonpanojen kanssa, sekä pyöritän pienimuotoista yritystoimintaa mm. keikkamyymisellä sekä yksityisopetuksella. Hommia siis riittää koulun ulkopuolellakin, joten vapaa-ajan hetket tulee käyttää tehokkaasti.

Musiikkialalla oleminen on kaikkea sitä mitä tulevaisuudessa haluan tehdä. Se on toisaalta myös ala, joka tuo mukanaan epävarmuuden sekä vaatimuksen tottua tulojen epäsäännöllisyyteen. Haasteita siis riittää tulevaisuudessa, mutta luotan siihen, että monipuolisuus luo turvaa tulevaisuuteen. Myös ulkomailla työskentely kiinnostaa.

Musiikinopiskelun parhaita puolia on tietysti mahdollisuus syventyä eri aihealueisiin joista jo jotain tietää. Hyvä tilaisuus tavata uusia ystäviä ja luoda yhteistyöverkkoa. Tällä alalla on sellainen vaikutus, että mikäli se nappaa mukaansa todella teolla, ei muuta oikeen osaa tehdä.

Musiikki on minulle tärkeä juttu. Siitäkin huolimatta en pidä perinteisistä "musiikki on mun koko elämä"-puheista. Musiikki on yhtä lailla työtä ja huvia minulle, mutta huvista se kaikki alkoi. Tämän alan rinnalle kannattaa tuoda myös muita asioita, ettei luovuus kärsi. Omalla kohdallani sulkapallo ja lukeminen hoitavat asian.

Tulevaisuuden ammattiani en osaa kertoa. Se voi olla yksi ammatti tai useampi työ yhdellä kertaa. Tärkein asia minulle on kuitenkin se, että pystyn nauttimaan tästä hetkestä ja minulla on halua tehdä parhaani tulevaisuuteni eteen."


Kuulostaapa hurjan mielenkiintoiselta! Tuli mieleen miten ihmeellinen asia musiikki on, onkohan olemassa ihmistä joka ei nauta musiikista? Minun suosikkikipaleeni näin joulun alla on ehdottomasti tämä: Kannattaa kuunnella! :D


Kommentoi mikä on sinun suhteesi musiikkiin ja linkkaa vaikka suosikkibiisisi!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti